בית חב"ד רמת-אליהו נווה-ים (ע"ר)

רח' פנינת הים 7 נווה-ים ראשון-לציון

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

03-9618874

מנהל בית חב"ד
ושליח הרבי מליובאוויטש
הרב חנן כוחונובסקי

להסיר את התחפושות!

בני-אדם מציגים טיעונים יפים לכאורה, בעוד הם מסתירים את הכוונות האמיתיות שמאחוריהם. המצב הזה מקשה לנהל דיון ציבורי אמיתי, כי אתה מוצא את עצמך מתווכח עם תחפושת..• מאת הרב מנחם ברוד

• הרב מנחם ברוד

בפורים אנחנו מוּדעים לעובדה שבני-אדם מתחפשים לדמויות אחרות. לא בהכרח שמי שנראה שוטר, כבאי או דייל הוא באמת כזה. אבל בחיי היום-יום אנחנו נוטים לקבל את הדמות הנראית לעינינו כתמונת המציאות, ואיננו חושדים בה שהיא בעצם תחפושת.

ואולם מתברר שחגיגת התחפושות מתנהלת כל ימות השנה ולא רק בפורים, ובעיקר בעמדות ובתפיסות עולם.

בני-אדם מציגים טיעונים יפים לכאורה, בעוד הם מסתירים את הכוונות האמיתיות שמאחוריהם. המצב הזה מקשה לנהל דיון ציבורי אמיתי, כי אתה מוצא את עצמך מתווכח עם תחפושת.

השוואה מקוממת ומופרכת

קחו למשל את הקמפיין שפרץ בעת האחרונה בעניין הפליטים מאוקראינה. שמענו שלל טיעונים הפורטים על מיתרי הלב, בניסיון ללחוץ על הממשלה לפתוח את השערים לקליטה בלתי-מבוקרת של לא-יהודים.

אפילו השואה גויסה לטובת הקמפיין, תוך השוואת פליטי המלחמה ליהודים שניסו להימלט מגזירת ההשמדה של הצורר הנאצי.

אפשר כמובן להתווכח גם עם הטיעונים האלה ולהוכיח שאין להם בסיס מציאותי. הפליטים הבוחרים לטוס לישראל דווקא אינם עושים זאת כדי להינצל ממוות. הלוא הטיסות לישראל אינן נעשות מתוך אוקראינה, אלא ממדינות אירופה שאליהן יצאו הפליטים. באותו רגע הם כבר אינם שרויים בסכנה.

ההשוואה לשואה מופרכת ומקוממת במיוחד. היהודים ברחו ממכונת השמדה שטנית, וכמעט שום מדינה לא הסכימה לפתוח לפניהם את שעריה. לעומתם, הפליטים האוקראינים מתקבלים באירופה בזרועות פתוחות. הם אף מקבלים שם תנאים טובים פי כמה וכמה מאלה שמדינת ישראל נותנת. אם כן, בחירתם לטוס לישראל דווקא אינה קשורה להימלטות מאימי המלחמה אלא משיקולי הגירה.

אבל כאמור, כל הדיון הזה מתקיים בעצם מול תחפושות, כי המניע האמיתי שונה לגמרי. יש כאן מאבק על עצם זהותה היהודית של המדינה, מול גורמים השואפים לדלל ככל האפשר את המרכיב היהודי, בחתירה למדינת כל אזרחיה.

קו אחד מחבר את הקמפיין לקליטה בלתי-מבוקרת של גויים מאוקראינה עם התמיכה בהשארת העובדים הזרים מאפריקה, ועם ההתנגדות לחוק האזרחות, שנועד למנוע התאזרחות של ערבים מיהודה ושומרון.

הכול מכוּון למטרה אחת – לצמצם את הרוב היהודי ולהגדיל את שיעורם של הלא-יהודים.

הבדיחה עלינו

הגורמים המנהלים את המאבק הזה נהנים ממשאבים כמעט בלתי-מוגבלים של קרנות זרות, שעצם קיומה של מדינה שהגדרתה ‘יהודית’ תקועה כעצם בגרונם.

בכיר ב’אמנסטי’ אף הצהיר השבוע כי “ישראל לא צריכה להתקיים כמדינה יהודית”. אז לפחות הָסירו את התחפושות ואִמרו שזו עמדתכם, וכך הכול יידעו על מה באמת ניטש הוויכוח.

על רקע זה קשה היה שלא לצחוק במרירות למשמע הקריאה מגורמים בממשלה שיש לזרז את ‘חוק הגיור’, כדי שיהיה אפשר לגייר את המוני הפליטים. הבעיה היא שהבדיחה על חשבוננו!

מערכת האתר

השאירו תגובה