בית חב"ד רמת-אליהו נווה-ים (ע"ר)

רח' פנינת הים 7 נווה-ים ראשון-לציון

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

03-9618874

מנהל בית חב"ד
ושליח הרבי מליובאוויטש
הרב חנן כוחונובסקי

האביון הזקוק למתנה שלי?

מתנות לאביונים - למה שאני אתן לו מתנה? ומי זה בדיוק האביון שזקוק למתנה שלי? ומה הקשר לשמחה? - כמה תובנות לחג החברתי והשמח ביותר בשנה!

בחג הפורים ישנו עניין ייחודי ומעניין מאוד. החיוב שלנו במצוות החברתיות! זהו החג יחיד שבו חצי מהמצוות שלו הן מצוות שקשורות לבין אדם לחברו. מתנות לאביונים ומשלוח מנות. מדוע זה כך? מה הקשר בין חג הפורים לעניינים חברתיים מסוג זה?

חג הפורים עניינו שמחה, הודיה והכרת הטוב, על שניצלנו מגזרת שמד קשה. על שהמציאות התהפכה לכל היהודים מאבל- לשמחה ולישועה גדולה.

המציאות התהפכה- לכולנו. ניצלנו- כולנו. זה חג של כווולם. שמחה של כולם!

אלא, שלצערנו, גם בחג פורים, ישנם אנשים שאינם חשים בשמחים. אנשים עצובים, בודדים, כאובים, מדוכאים. אנשים שכך מכנים אותם חז”ל- אביונים.

מה פרוש אביון? מה זה אדם אביון? ניתן לומר בפשטות, שאביון הוא אדם עני, אדם שאין לו כסף. אבל בעומק, בפנימיות הדברים נראה שיש כאן עוד פרוש עיקרי וחשוב.

בפרקי אבות כתוב כי עשיר הוא אדם- השמח בחלקו. “איזהו עשיר? השמח בחלקו!” ומכאן ניתן ללמוד גם את ההפך. אם האדם העשיר, הוא זה ששמח במה שיש לו, ממילא אדם אביון, הוא האיש שאיננו שמח. הוא אדם שמתקשה לחוש את השמחה. הוא אותו איש או אישה המרגישים עניות בנפשם, בתוכם. ודווקא  לאנשים היקרים הללו, לאלו שהם אביונים בנפש, שקשה להם, כואב ובודד-

להם אנו מצווים לתת מתנה!

ומכאן מגיעה האחריות ההדדית שלנו בפורים.

המצוות החברתיות בחג הפורים מדגישות לנו- יש לכם אחריות לשמח את כולם!! שכולם יהיו שמחים, מרוצים, שלווים ומאושרים. יש כאן אחריות חברתית.

ולכן המצווה החשובה לתת מתנות. לא לחינם אנחנו אומרים מתנות לאביונים, ולא צדקה. צדקה, כך מסבירים, היא מלשון צדק. לתת צדקה למי שמצד האמת והצדק צריך לקבל צדקה.

אבל בפורים- “כל הפושט יד נותנים לו”. כל מי שמבקש, כל מי שזקוק, נותנים לו. בלי לבדוק את מידת הצדק שבדבריו או לא. ומה בעצם ההבדל?

מתנה היא דבר משמח. אנחנו רוצים בחג הפורים להיות ערבים זה לזה באווירת השמחה. כך שגם עם האדם אינו זקוק לצדקה מצד “הדין”, וודאי שעצם המתנה- תשמח אותו ותעודד את רוחו. וזה המטרה שלנו!

בפורים יש לנו אחריות לשמח זה את זה. לתת מתנות לאביונים, לעצובים, לחלשים. לשמח את הילדים, לשמח את בן או בת הזוג. בפורים ישנה חשיבות גדולה, לשמח את עצמנו- להיות בשמחה פנימית אמיתית!

ועוד דבר קטן לגבי מתנות לאביונים…

כתוב כי צריך להרבות במתנות לאביונים, אפילו יותר מאשר במצוות הסעודה והמשתה שבפורים. כלומר- יותר משאתה צריך לדאוג למשתה שלך- תדאג למשתה ולשמחה של חברך!

וזה דבר מדהים שקיים רק בחג הנפלא הזה, הכוח לשמח את הזולת. להשקיע. לעודד. אחריות הדדית לקיום מצוות השמחה.

אודליה מימון (MA) מטפלת זוגית ואישית, מנחת קבוצות ומרצה.  "אוצרות פנימיים" – מודעות עצמית יהודית.

מערכת האתר

השאירו תגובה