בית חב"ד רמת-אליהו נווה-ים (ע"ר)

רח' פנינת הים 7 נווה-ים ראשון-לציון

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

03-9618874

מנהל בית חב"ד
ושליח הרבי מליובאוויטש
הרב חנן כוחונובסקי

תוצרת גרמניה אסור או מותר?

יהודים רבים, עד היום, מקפידים באדיקות שלא להשתמש במוצרים מתוצרת גרמנית ויש שרואים בכך אף איסור הלכתי • מה ענה על כך הרבי מליובאוויטש, וכיצד הורה לנהוג במקרה שאין אפשרות אחרת? • זכור אל תשכח

במשך שנים רבות – ובמידה מסוימת עד היום – מתקיים חרם יהודי בלתי־רשמי על מוצרים מתוצרת גרמנית. הכאב שהותירו פצעי השואה האיומה, הפך כל תוצר שיצא מתחת ידי הגרמנים, למוקצה מחמת מיאוס.

בין רבנים שונים התנהל אף דיון הלכתי באשר לשאלת השימוש בתוצרת גרמנית. היו שאמרו כי על־פי ההלכה אין בכך איסור, ולעומתם אחרים מצאו טעם לאסור את העניין.

"סחורות שמקורם באשכנז"

לפחות בשלשה מקרים ידועים, ענה הרבי מליובאוויטש על שאלות שנגעו בעניין זה ישירות.

בקצרה, ניתן לומר שהרבי מ'בחינה יבשה' לא ראה בכך איסור הלכתי, אך הסכים כי אי הקנייה היא תוצאה של רגש ראוי, המתבקש בייחוד לאור ציווי התורה "זכור את אשר עשה לך עמלק".

במקרה אחד, בשנת תשכ"ו, הורה הרבי באמצעות מזכירו הרב ניסן מינדל ליהודי ששאל בקשר לעבודה, שכוללת מכירת מוצרים מתוצרת גרמנית:

לקבל משרת מוכר סחורות שמוצאם מאשכנז – ישאל בזה דעת רב מורה הוראה בעירו (היודע הנוהג בזה בין בני ישראל וכו').

זכור את אשר עשה לך עמלק!

שנים ספורות לאחר מכן, בשנת תש"ל, כתב לרבי יהודי שהתגורר בוירג'יניה, כי הוא חש שאולי דווקא הימנעות מקניית תוצרת גרמנית היא "הפגנת חולשה או הנהגה לא כשורה", ועל כן הוא "שואל כיהודי, לאור ההלכה והמנהג" כיצד יש לנהוג.

במכתב מרתק עונה לו הרבי על שאלתו (תרגום):

"שלום וברכה!

מאשר אני קבלת מכתבו מה-14 בנובמבר, בו הוא שואל דעתי האם להימנע מקניית תוצרת גרמניה היא "הפגנת חולשה או הנהגה לא כשורה", ומוסיף ש"שואל כיהודי, לאור ההלכה והמנהג".

ברור הוא שהשאלה הנ"ל היא יותר עניין של רגש מאשר הלכה או מנהג. לכן, כמו בכל עניין של רגש, קשה להביע דעה שתתקבל על-ידי כולם.

מכל-מקום, בטח אי-אפשר לקרוא להנהגה כזו "חולשה", אדרבא, החלטה כזו דורשת רצון חזק, בפרט שהיא כרוכה בקושי כלשהו.

גם אי-אפשר לקרוא להנהגה כזו "הנהגה לא כשורה", כי מבוססת היא על ההנחה שהנהגה זו היא בכלל "זכור את אשר עשה לך עמלק". כי, כידוע, האכזריות הבלתי-אנושית כו', שממנה סבלו אחינו חסרי ההגנה והחפים מפשע, לא בוצעו על-ידי קבוצה קטנה, אלא מתוך ידיעה, הסכמה ואף שיתוף-פעולה של הרוב המכריע של העם הגרמני. יתר על כן, אינני סבור שיש אחד שמאמין ברצינות שהעם הגרמני של היום הוא שונה לגמרי מהעם הגרמני של לפני שני עשורים."

באין ברירה – לקנות מתוצרת גרמניה

מסופר כי בבית הדפוס של הרב צבי-הירש גאנזבורג ע"ה, הוצרכו פעם לקנות מכונת דפוס חדשה מתוצרת גרמניה. בשל כך שאלו את הרבי, האם אפשר לקנות מכונה חדשה כזו – מפני שהיא טובה באיכותה, וגם זולה יחסית למכונות דפוס אחרות.

לשאלתם ענה הרבי, כי אם אין מכונה אחרת דומה לזו שמתוצרת גרמניה באיכותה, אזי באין ברירה, יקנו את המכונה שמתוצרת גרמניה.

ניתן ללמוד מדבריו של הרבי, כי השימוש בתוצרת גרמניה אמנם אינו מוטל באיסור הלכתי, אך יש מקום להעדיף תוצרת אחרת כאשר ישנה אפשרות כזו.

באדיבות: COL

מערכת האתר

השאירו תגובה